Afbouwschema & voeding na het dieet

Na het bereiken van je streefgewicht, is het nu tijd om dit gewicht te behouden. In dit stadium is het belangrijk dat je gezonde eetgewoontes hebt verkregen.

Je kan nu stapsgewijs voeding met de goede koolhydraten toevoegen aan je dagelijkse voeding. De opname van deze complexe koolhydraten duurt 3-4 uur, waardoor je bloedsuikerspiegel op een bepaalt niveau blijft. Dit zorgt ervoor dat je langere tijd energie hebt en verzadigd bent. Zo heb je minder de neiging om naar een ongezond tussendoortje te grijpen. Complexe koolhydraten zijn vaak ook vezelrijk, wat bijdraagt aan een goede stoelgang. Daarnaast bevatten ze vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid.

 

Goede koolhydraten

Je nu stapsgewijs de volgende voeding toevoegen aan je dagelijkse voeding:

Groente                                 

Fruit

Peulvruchten

Aardappelen

Haver(mout)

 Volkorenbrood                         

Volkorenpasta               

Zilvervliesrijst

Volkorenrijst

    (wild,zwart,bruin)

Quinoa

Gerst

Boekweit

Rogge

Spelt


Afbouwschema

Fase 1: duurt 1 week
Vervang na het bereiken van je streefgewicht de middagshake met een lunch samengesteld uit koolhydraatarme tussendoortjes en voeding met goede koolhydraten.
 
Fase 2: duurt 1 week
Vervang ook de ochtendshake op dezelfde manier met koolhydraatarme tussendoortjes en voeding met goede koolhydraten.

Fase 3: overgang normale voeding
Je kan nu tijdens het avondeten, behalve de kip/vis/mager vlees met groente, een product kiezen uit de voeding goede koolhydraten.

 

Tips voor voeding na het dieet

Blijf dagelijks 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes eten;
Probeer ongeveer dezelfde porties aan te houden;
Blijf je koffie en thee drinken met zoetstoffen en magere melk;
Consumeer zo min mogelijk chocolade, snoep en fris met suikers.
Gebruik bij de bereiding van je maaltijden vloeibare vetten, omdat die een hoog percentage onverzadigde vetten bevatten.
Mail je personal coach voor een afbouwschema afgestemd op jouw persoonlijke situatie.